Wiedeń stał się miejscem inspiracji dla nauczycieli z całej Europy, którzy wzięli udział w innowacyjnym kursie „Green Skills in Education: Towards a 2050 Zero Emission Society”. Wśród uczestników znalazła się również przedstawicielka II LO im. Mikołaja Kopernika w Cieszynie, pani Aleksandra Żołnowska, która podzieliła się swoimi doświadczeniami z tego wyjątkowego wydarzenia.
- Wspólna misja w dążeniu do neutralności emisyjnej
- Praktyczne podejście do edukacji ekologicznej
- Wsparcie i zaangażowanie w projekcie Erasmus
Wspólna misja w dążeniu do neutralności emisyjnej
Dążenie do neutralności emisyjnej to nie tylko modny trend, ale także konieczność, z którą musimy się zmierzyć. Kurs zorganizowany przez Europass Teacher Academy, który odbył się w dniach 14-21 lipca 2024 roku, miał na celu wyposażenie nauczycieli w niezbędne umiejętności i wiedzę, aby promować zrównoważony rozwój w swoich placówkach. Uczestnicy z dwunastu krajów, w tym z Martyniki, mieli okazję wymieniać się doświadczeniami oraz analizować, jak wprowadzać „zielone praktyki” w codziennej pracy z uczniami.
Praktyczne podejście do edukacji ekologicznej
Program kursu był zróżnicowany i obejmował zarówno teoretyczne wykłady, jak i praktyczne zajęcia. Uczestnicy mieli możliwość pracy w wiedeńskich parkach, co pozwoliło im na bezpośrednie doświadczenie zrównoważonego rozwoju w praktyce. Metoda Design Thinking, która była kluczowym elementem szkolenia, pomogła nauczycielom w opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań, które mogą być wprowadzone do szkół. Dzięki tym doświadczeniom, nauczyciele zyskali nowe spojrzenie na to, jak mogą angażować swoich uczniów w działania na rzecz ochrony środowiska.
Wsparcie i zaangażowanie w projekcie Erasmus
Udział w kursie nie byłby możliwy bez wsparcia projektu Erasmus, realizowanego przez II LO im. Mikołaja Kopernika w Cieszynie. Projekt ten, o numerze 2023-1-PL01-KA121-SCH-000122949, jest częścią większej akredytacji, która umożliwia nauczycielom zdobywanie nowych kompetencji i doświadczeń. Szczególne podziękowania skierowane zostały do pani Aleksandry Cieślar, koordynatorki programu, która odegrała kluczową rolę w organizacji wyjazdu i wsparciu uczestników na każdym etapie ich podróży.
Inicjatywy takie jak ta w Wiedniu pokazują, że edukacja ekologiczna ma ogromne znaczenie w kształtowaniu przyszłych pokoleń. Nauczyciele, wyposażeni w nowe umiejętności, będą mogli inspirować swoich uczniów do podejmowania działań na rzecz ochrony naszej planety, co jest niezwykle istotne w kontekście globalnych wyzwań związanych z klimatem.
Na podst. Powiat Cieszyn