Burmistrz Miasta Cieszyna informuje o możliwości wpisu do krajowego rejestru systemu ekozarządzania i audytu (EMAS), prowadzonego przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska!
System ekozarządzania i audytu EMAS (ang. EcoManagement and Audit Scheme) to unijny system certyfikacji środowiskowej, który funkcjonuje w oparciu o Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS).
Do kogo adresowany jest system EMAS?
- do wszystkich rodzajów organizacji (przedsiębiorstw, instytucji, urzędów itp.) zainteresowanych wdrażaniem kompleksowych rozwiązań w obszarze ochrony środowiska.
Co oznacza rejestracja w systemie EMAS?
- spełnienie przez organizację najbardziej wyśrubowanych wymagań ochrony środowiska.
To prestiż bycia w gronie podmiotów, które prowadzą swoją działalność zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. Prestiż potwierdzony certyfikatem przyznawanym przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Co należy zrobić po zarejestrowaniu w systemie EMAS?
- wskazać sześć kluczowych obszarów, w których korzyści z rejestracji są największe:
- zrównoważone zarządzanie zasobami;
- zgodność z prawem;
- sprostanie wyzwaniom związanym ze zmianami klimatu;
- przewaga konkurencyjna;
- zaangażowanie pracowników;
- wiarygodność i zaufanie.
Jakie ulgi regulacyjne wynikają z zarejestrowania w systemie EMAS?
- zwolnienie z opłaty rejestrowej w rejestrze o odpadach (w bazie danych o produktach
i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami - BDO); - możliwość finansowania przedsięwzięć związanych z wdrażaniem systemu ekozarządzania
i audytu (EMAS) ze środków funduszy i gospodarki wodnej; - rzadsze kontrole środowiskowe WIOŚ – nawet do 3 lat dla podmiotów posiadających pozwolenie zintegrowane;
- zwolnienie z podatku akcyzowego na węgiel i gaz;
- zwolnienie z audytów energetycznych.
Jakie warunki należy spełnić by uzyskać rejestrację w systemie EMAS?
- przeprowadzić przegląd środowiskowy;
- stworzyć efektywny system zarządzania środowiskowego (SZŚ);
- przeprowadzić wewnętrzny audyt środowiskowy;
- sporządzić i opracować deklarację środowiskową;
- poddać się weryfikacji przez niezależnego akredytowanego weryfikatora EMAS, który uzyskał akredytację Polskiego Centrum Akredytacji (PCA) - aktualny wykaz weryfikatorów dostępny jest na stronie PCA;
- złożyć wniosek o rejestrację wraz z zwalidowaną przez weryfikatora deklaracją środowiskową do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Szczegółowe informacje na temat systemu EMAS można znaleźć na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska pod adresem: https://emas.gdos.gov.pl