Układ zawieszenia jest zaliczany do grona najważniejszych mechanizmów i elementów stosowanych w pojazdach mechanicznych. Jego poszczególnie komponenty są ważne nie tylko z perspektywy komfortu, ale również bezpieczeństwa jazdy.
Prawidłowa praca układu zawieszenia wiąże się z odpowiednim ustawieniem jego różnych elementów. Bardzo ważna jest między innymi właściwie wyregulowana zbieżność kół. Niestety spore grono właścicieli aut zaniedbuje takie czynności kontrolne i regulacyjne. Kontrola i regulacja zbieżności jest oferowana przez wiele serwisów w Polsce. Jaki jest koszt takich usług?
Ile kosztuje kontrola i ustawienie zbieżności kół?
Przede wszystkim przy wyborze serwisów nie należy kierować się najniższą ceną. Istotna jest bowiem wysoka jakość i dokładność świadczonych usług. W przypadku samej kontroli zbieżności kół, cena nie jest zbyt wygórowana i mieści się w granicach 50-80 zł. Łączny koszt może wzrosnąć nawet dwukrotnie do około 160 zł w przypadku konieczności korekcji zbieżności. Mimo to nie jest to wygórowana cena i warto ją ponieść raz na jakiś czas, aby uniknąć przedwczesnego zużycia ogumienia, którego komplet jest znacznie droższy.
Czym jest zbieżność kół i na co wpływa?
Wiemy już, jakie są orientacyjne koszty kontroli i ustawiania zbieżności. Warto jednak wiedzieć czym ona właściwie jest. Pod tym pojęciem należy rozumieć specjalny parametr ustawienia kół, który w istotny wpływa na komfort oraz bezpieczeństwo podróżowania. Zagadnienie to ściśle wiąże się z samochodowym zawieszeniem, a konkretniej z kątami ustawienia jego różnych elementów. Od właściwego ustawienia zbieżności zależy ustawienie kół, sterowanie pojazdem na zakrętach, ogólna stabilność prowadzenia, a także szybkość zużywania się ogumienia.
Trzeba wiedzieć, że koła nie są ustawione idealnie równolegle względem siebie i prostopadle do podłoża. Zawsze są w delikatnym stopniu odchylone do wnętrza lub na zewnątrz pojazdu. Wartość takiego odchylenia różni się w zależności od samochodu i zaleceń jego producenta. Po ciekawe kola i opony zajrzyj na 24opony.pl.
Kiedy należy pomyśleć o ustawieniu zbieżności?
Ustawienie zbieżności nie jest czynnością, którą można wykonywać samodzielnie. Jest to bowiem zadanie wymagające ogromnej dokładności. Konieczne jest więc posiadanie szerokiej wiedzy, umiejętności oraz profesjonalnego sprzętu. Nie istnieją również żadne skuteczne domowe metody ustawiania zbieżności. Jednym z pierwszych objawów świadczących o tym, że należy udać się do profesjonalnego warsztatu w celu sprawdzenia i ustawienia tego parametru, jest prostowanie się toru jazdy samochodu w czasie podróży.
Wspomniane wyżej prostowanie toru jazdy jest najsilniej odczuwane podczas jazdy na wprost z wysoką prędkością. Samochód po puszczeniu kierownicy powinien zachować swój prosty tor. Jeśli konieczne jest dokonywanie korekt przy pomocy kierownicy, to warto poważnie zastanowić się nad sprawdzeniem zawieszenia pod kątem zbieżności kół.
Kolejnym czynnikiem świadczącym o potrzebie ustawienia zbieżności jest poczucie, że pojazd lepiej i skuteczniej pokonuje na przykład prawe zakręty niż lewe. Utrzymywanie i pogłębianie się takiego stanu jest bardzo niekorzystne z perspektywy komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Poza tym zbieżność zawsze należy kontrolować i ustawiać po każdej ingerencji w elementy układu zawieszenia oraz po wymianie opon.
Dobrą wiadomością jest to, że na rynku działa wielu porządnych fachowców, którzy oferują swoim klientom kontrolowanie oraz ustawianie zbieżności kół z wykorzystaniem nowoczesnych i bardzo precyzyjnych rozwiązań. Nikt więc nie powinien mieć kłopotów z ich znalezieniem.