Co powoduje, że w dzisiejszych realiach polskiej ekonomii takie rozwiązania, jak szeroko rozumiana franczyza sukcesywnie zyskują sobie coraz większą popularność wśród przedsiębiorców zainteresowanych otworzeniem własnego, dochodowego biznesu?

Wydaje się, że przede wszystkim, osoby zainteresowane wykreowaniem własnego biznesu posiadają coraz większą wiedzą na temat istotnych zalet z jakimi wiąże się biznes franczyzowy. Mowa tutaj rzecz jasna przede wszystkim o znaczących ułatwieniach obecnych już na początkowych etapach istnienia firmy: franczyza z definicji oznacza przecież działalność pod szyldem innej marki, przeważnie znacznie większej i znacznie lepiej rozpoznawalnej przez klientów, co ma istotne następstwa dla przedsiębiorcy.

Ponadto, praktyka rynkowa pokazuje, że przedsiębiorcy decydujący się na działalność według zasad franczyzy radzą sobie znacznie lepiej, niż osoby starające się tworzyć swoją firmę całkowicie "od zera". Własny biznes według modelu franczyzowego to także o wiele mniejsze ryzyko bankructwa.

To wszystko nie stanowi jednak jeszcze gwarancji sukcesu. Podobnie, jak ma to miejsce w przypadku każdej innej formy własnej działalności gospodarczej, również biznes według modelu franczyzowego wymaga przede wszystkim ciekawego i dopasowanego do potrzeb rynku pomysłu.

Biznes franczyzowy wymaga oczywiście wiele pracy oraz ciągłego doskonalenia swoich umiejętności biznesowych. Aby jednak wszystko to w ogóle miało sens, najpierw przedsiębiorca musi wybrać konkretną, zyskowną i możliwie jak najlepiej pasującą do potrzeb rynku formę działalności. Jakie odmiany franczyzy szczególnie zasługują w tym względzie na uwagę? Oto krótka lista kilku ciekawych i niebanalnych propozycji na biznes franczyzowy.

Najciekawsze formy franczyzy

1. Szkoła językowa

Szkoły językowe wyrastają w realiach dzisiejszego rynku niczym przysłowiowe grzyby po deszczu. Bardzo są zresztą zakładane przez osoby, które nie mają większego pojęcia o kształceniu filologicznym. W praktyce skutkuje to często po prostu tym, że niezadowoleni klienci rezygnują z kursu, ponieważ nie dostrzegają u siebie odpowiedniego przyrostu kompetencji językowych. Dlaczego franczyza w odniesieniu do szkoły języków obcych jest ciekawą opcją?

Przede wszystkim, klienci mają coraz większą świadomość i szukają naprawdę dobrych kursów, co w praktyce oznacza przeważnie wybór renomowanych placówek(ma tutaj zastosowanie mniej więcej taka sama reguła, jak w przypadku studiów filologicznych na różnych uniwersytetach: nie każdy wydział filologiczny cieszy się dobrą renomą i może liczyć na istotne zainteresowanie studentów).

To jednak jeszcze nie wszystko. W trakcie kursów przygotowawczych oferowanych przez franczyzodawcę, przyszły właściciel szkoły językowe dowie się np. w jaki sposób rekrutować personel. Wybór odpowiedniej osoby na stanowisko lektora języka obcego nie jest zadaniem łatwym. Sama znajomość języka to zdecydowanie zbyt mało, aby być w stanie dobrze nauczać języka obcego. Z drugiej strony, np. wykładowcy akademiccy posiadający tytuły doktorskie nie są zainteresowani tego rodzaju pracą, ponieważ znacznie bardziej dochodowym a jednocześnie elastycznym zajęciem jest chociażby praca tłumacza.

2. Sklepy z odzieżą

To z kolei rozwiązanie, które sprawdzi się przeważnie w mniejszych miastach. Przeważnie klienci nie mają tam możliwości nabycia ubrań wielu cenionych marek, co w żaden sposób nie oznacza, że popyt na drogie ubrania nie istnieje. Działalność pod szyldem znanej sieci sklepów z odzieżą to ponadto znaczące ułatwienie w zakresie np. sprowadzania ubrań, które w innym wypadku przedsiębiorca musiałby często bezpośrednio importować zza granicy.

3. Banki

Kolejny ciekawy, niebanalny a jednocześnie wymagający nieco więcej wysiłku pomysł to franczyza banku. W wypadku podmiotów z tego sektora o klientów oczywiście nie trzeba się martwić: konto w banku to obecnie konieczny element codziennego życia. Otworzenie placówki znanego banku w mniejszym mieście może stanowić naprawdę świetny pomysł na biznes: miejscowość licząca 40 czy 50 tysięcy mieszkańców to niemal taka sama liczba osób, które korzystają z usług banków. Zdarza się ponadto, że w tego rodzaju miastach swoje oddziały posiadają co najwyżej dwa lub trzy banki, co oznacza ogromną ilość "wolnej" przestrzeni(duże odległości pomiędzy placówkami) a także oczywiście niewielką konkurencję.

Więcej informacji

Jeżeli jesteś zainteresowany franczyzą, sprawdź portal Franczyza w Polsce - znajdziesz tam informacje o aktualnym rynku franczyzowym i nie tylko.