Utrzymująca się popularność zakupów w sieci sprawia, że wzrasta problem oszustw. Kupując w sieci należy pamiętać o pewnych niezmiennych zasadach, które mogą nas uchronić przed nieprzyjemnymi konsekwencjami. Ostrożność, podejrzliwość, ciekawość - to cechy dobrego kupującego.

Pamiętajmy!

Nie bądźmy naiwni. Czytajmy komentarze, opisy, dzwońmy, prośmy o telefon stacjonarny, pytajmy o możliwość odbioru osobistego. Jeśli na aukcji dany przedmiot kosztuje znacznie mniej niż w sklepie to zastanówmy się nad intencjami sprzedającego. Pamiętajmy, że zawsze możemy zapytać o dodatkowe zdjęcia przedmiotu, gwarancję, dowody zakupu i poprosić o przesłanie skanów całej dokumentacji.

O ile jest to możliwe starajmy się odbierać towar osobiście. Jeśli nie, zachęcamy do zakupu przesyłki za pobraniem lub listem poleconym. Ustalmy ze sprzedawcą, kto zapłaci za tę usługę. Tylko w takim przypadku zmniejszamy ryzyko utraty naszych środków finansowych.

Warto dmuchać na zimne i dwa razy zastanowić się nad ewentualnym przesłaniem pieniędzy. Najczęściej do oszustw dochodzi, kiedy sprawcy zwracają się z prośbą do kupujących o przesłanie zaliczki. Nie są to duże kwoty, jednak liczba pokrzywdzonych powoduje, że zyski oszustów stale rosną.

A oto kilka cennych wskazówek:

1.Podstawową kwestią jest korzystanie z solidnych źródeł transakcji, to znaczy z takich portali internetowych, które cieszą się pewną renomą. Ich wyznacznikiem jest np. znaczna liczba użytkowników. Ważne jest, aby upewnić się, czy dany portal internetowy posiada odpowiednie zabezpieczenia. Najlepiej, gdy połączenie w trakcie podawania danych osobistych jest szyfrowane. Przeglądarka internetowa oznacza takie połączenie dopisując przy adresie strony skrót https, a w dolnej części przeglądarki lub na końcu paska adresu pojawia się żółta kłódeczka świadcząca o bezpiecznym połączeniu. Warto także sprawdzić, czy możliwy jest bezproblemowy kontakt z administratorami serwisu lub osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo zakupów.

2. Zawsze trzeba pamiętać, że osoba sprzedająca może nie być tym, za kogo się podaje. Dlatego należy zasięgnąć informacji, czy sprzedający to osoba prywatna, czy firma. Z reguły firmy oznaczone są logiem i nazwą firmy. Jeśli oferta jest opublikowana przez firmę, dobrze jest skorzystać z jednej z wyszukiwarek internetowych i wyszukać strony internetowej tej firmy. Nieoceniony może być także kontakt telefoniczny z firmą i potwierdzenie w ten sposób zamieszczonej w sieci informacji.

3. Kontakt telefoniczny to jednak nie wszystko. Oprócz tego wiarygodność sprzedającego zawsze jest większa jeśli publikuje on swój adres, a także takie informacje, jak NIP i numer wpisu do rejestru działalności gospodarczej.

4. Nawet jeśli wszystkie dane są prawdziwe, to wciąż należy kierować się zasadą ograniczonego zaufania. Dlatego sprawdzanie opinii na temat danego sprzedawcy oraz tego, jak często wystawia on swoje towary, jest w pełni uzasadnione. Powinniśmy być czujni, gdy większość opinii jest negatywna lub gdy ogólna ilość opinii jest niewielka. Mała ilość opinii może świadczyć o małym zainteresowaniu użytkowników ofertami sprzedającego.

5. Pamiętajmy, aby zawsze zachowywać wszelkie dokumenty związane z transakcją, takie jak: korespondencja mailowa oraz dowód dokonania przelewu. Będą one potrzebne jeśli kontrahent okaże się nieuczciwy. Warte zachowania w przypadku problemów są także takie informacje, jak nazwa użytkownika portalu, który wystawia towar (tak zwany nick) i wszelkie dane kontaktowe, czyli adres e-mail i rzeczywisty adres firmy. Zaleca się zachowanie informacji na temat danej oferty, na przykład numer aukcji.

6. Sklepy wystawiające swoje artykuły często posiadają regulamin dotyczący zakupów. Warto się z nim zapoznać, aby uniknąć przykrych sytuacji. Oprócz niego sprzedawcy umożliwiają często kilka możliwości dokonania opłaty za towar, przykładowo przelewem lub za pobraniem. Sprzedawca zgadzający się na zapłatę w momencie odbioru towaru jest bardziej wiarygodny.

7. Po dokonaniu zakupu z reguły otrzymuje się na własny adres e-mail potwierdzenie. Należy wówczas sprawdzić, czy nadesłane potwierdzenie dotyczy takiego towaru jaki został zakupiony i czy warunki dostawy towaru są zgodne z oczekiwaniami. Jeśli nie, natychmiast powinno się skontaktować ze sprzedawcą lub z administratorami serwisu celem wyjaśnienia wątpliwości. Takie samo działanie należy podjąć zawsze, kiedy sprzedawca nie dotrzymuje terminu wysyłki lub gdy przesyłka nie dociera.

Pamiętaj, zachowaj czujność klikając w podane w takim potwierdzeniu adresy internetowe, ponieważ mogą prowadzić do innych stron niż deklaruje sprzedawca.

8. Nie podawaj za pośrednictwem e-maila swoich danych osobowych. Sprzedawca twoje dane osobowe zazwyczaj otrzymuje w momencie dokonania zakupu za pośrednictwem portalu. Pewniejsze jest korzystanie z formularzy kontaktowych obecnych na portalach internetowych lub kontakt telefoniczny. Jeśli już podajesz swoje dane osobowe to upewnij się, że otrzymana wiadomość pochodzi faktycznie od sprzedawcy. Można to zrobić poprzez porównanie adresu e-mail w nagłówku wiadomości z tym podanym na portalu, z którego korzystaliśmy.

9. Jeśli mimo wszystko padłeś ofiarą przestępstwa niezwłocznie skontaktuj się z serwisem, za pośrednictwem którego dokonałeś zakupu. Nie zwlekaj także z powiadomieniem najbliższej jednostki policji.